Zeven maanden op avontuur in Paraguay

La vida de día en día

La vida de día en día

De afgelopen week was een week van regelen en organiseren, en nu zijn we eindelijk helemaal georganiseerd. Voor Iker was het een hele spannende week, want hij is voor het eerst naar school gegaan. Aan het begin van de week zijn we eens gaan kijken bij la Casita del Sol (het huisje van de zon). De directrice van het schooltje is la señora Graciela, de vrouw van Marcelo, de marketing directeur. Zo blijft alles weer mooi binnen de familie. De school ziet er heel mooi uit, maar een paar lokalen, helemaal blauw en volgeplakt met schattige beestjes. Het schooltje is bijna te schattig om waar te zijn. Er zit een grote tuin bij waar Iker lekker kan voetballen.

Iker gaat nu elke dag van 08:00 - 11:00 naar school en hij is de populairste jongen van de klas, vooral de meisjes vinden hem lief. Na de tweede dag zei de juffrouw dat hij heel snel went en hij kan al tot 25 in het Spaans tellen. Gisteren heeft hij ook zijn schooluniform gekregen, een heel schattig trainingspak en hij is er erg trots op.

Dit was ook de week dat Iris voor het eerst kwam schoonmaken. Zij is de dochter van de schoonmaakster van de algemeen directeur. Ze is al twee keer geweest en ze doet heel veel. Ze doet van alles, ze vouwt bijvoorbeeld ook de was op. Iris is nog maar zestien en gaat nog naar school. Gisteren schrok ik wel even toen ik vanuit de bank naar ons appartement keek, want ik zag haar half uit het raam hangen om het aan de buitenkant schoon te maken. Ronald had haar al gevraagd dat niet te doen, omdat het te gevaarlijk was, maar ze stond erop het wel te doen.

We hebben nu ook eindelijk onze auto. Het is een rode Toyota Corolla uit 2007, een prima auto om de komende maanden mee rond te kunnen rijden. Het is wel een geregel geweest. Om in Paraguay dingen gedaan te krijgen, moet je er continue bovenop zitten, een paar keer per dag bellen of langsgaan, maar nu hebben we de auto, zonder nummerbord, helaas. Mañana krijgen we het nummerbord, we hopen dat die morgen snel komt, dan kunnen we ook zelf met de auto naar Argentinië.

Ronald heeft deze week in een ziekenhuis zijn arm en knie wat nader laten onderzoeken. In Paraguay bestaat er geen huisarts, maar gaan mensen al direct naar een specialist, in dit geval de traumatoloog. Iemand van de bank had een afspraak voor ons gemaakt, daarom mochten we vóór de wachtende mensen in de gang bij dokter Rolando Bado naar binnen. De spreekkamer zag er ouderwets uit, maar er stond wel een computer. Op de behandeltafel lag een laken waarbij we ons afvroegen hoe vaak dat verschoond wordt (het zag er overigens wel schoon uit). De dokter was onder de indruk van de lengte van Ronald zijn benen en ook van de blauwe plekken. Ronald werd doorverwezen naar de radioloog om foto's te laten maken. Op de foto's is gelukkig niets te zien. Ronald moet elk deel van de behandeling vooraf contant betalen. Daar krijgt hij dan wel een handgeschreven factuur voor. Een consult bij de traumatoloog kost €15. Het leek de dokter toch een goed idee om een meer gedetailleerde foto te laten maken, maar dat is tot op heden nog niet gelukt. Het maken van een afspraak is de reden. De dokter die de foto's zou moeten maken is dan weer de schoonzus van Marcelo van marketing. Zijn broer werkt trouwens ook in het ziekenhuis.

Zojuist zijn we in de zona baja van Encarnación geweest. Dit is het oude koloniale gedeelte van de stad. Het is helemaal verwaarloosd omdat het over een tijd ontruimd wordt om plaats te maken voor de rivier. Er is een stuk verder op een dam in de Paraná geplaatst waardoor een deel van Encarnación onderwater komt te staan en het stadje bijna een soort eiland wordt. Dit alles had al een paar jaar geleden moeten gebeuren, maar de Paraguayen maken niet zo'n haast. De belangrijkste verbindingswegen met de rest van de wereld moeten nog verhoogd en omgelegd worden.

Bij de bank begint alles te lopen. De afgelopen weken zijn gebruikt om het project op te tuigen en om de mensen uit te leggen wat de bedoeling is. We gaan in een zeer beperkt aantal dagen in heel nieuw systeem implementeren. Het is een bestaand systeem, maar het moet nog aan de wensen van de bankmedewerkers worden aangepast. Deze week hebben we een eerste bijeenkomst gehad met de vertegenwoordigers van de gebruikers. Iedereen lijkt heel positief en is zich nu ook bewust van de rol die zij moeten vervullen. Deze week komen er specialisten van de leverancier om een begin te maken met het ontwikkelen van de benodigde functionaliteiten. De leverancier komt uit Uruguay.

Heleen

Een grote familie....iedere keer weer hartstikke leuk om alles te lezen....xxxx heleen.

Hajo Scheepmaker

Hallo Sophia, Ronald, Iker & Darius,
Ik noem jullie altijd graag even allemaal, dan vergeet ik de namen niet... ;-)
Spannend hoor, Iker naar school. En nu al zo goed tellen? Vind hij het ook een beetje leuk dus? Als ik hem zo zie op de foto wel! Sophia, je gaat een drukke tijd tegemoet denk ik. Wel een goed begin zo te horen. En Ronald... man wat is er aan de hand. Heb je veel pijn? Misschien dat een paar euro meer in de juiste handen duwen om wat sneller geholpen te worden? En natuurlijk je netwerk maximaal gebruiken. Corruptie is natuurlijk slecht enzo, maar als het in je voordeel werkt, valt er mee te leven hè :-) Maar serieus, ik hoop dat je niet te veel pijn hebt en dat ze je snel kunnen helpen.
Ik word hier in Nederland langzaamaan steeds nerveuzer voor de musical. Ik heb het idee dat alles pas op de generale repetitie gaat samenkomen... ik knijp hem wel wat, maar denk tegelijk dat het heel mooi & leuk gaat worden. Ok, tot de volgende update!
Groetjes & liefs, Hajo

bob&joke

Grappig om te lezen dat Iker al zo snel leert, wat zal het spannend voor hem zijn. Maar zo te lezen zal hij zijn draai daar wel vinden. Zijn de verwondingen zo heftig? of geneesd het niet zo snel.Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Hoop dat ze er snel een oplossing voor hebben.Gr bob&joke

Ronald

Mensen, wees gerust. Waarschijnlijk knie en elleboog zwaar gekneusd, met heftige bloeduitstortingen. Foto's van knie en elleboog gemaakt. Knie niks, ook geen last van, alleen onderbeen blauw. Elleboog niet gebroken, sluiten klein scheurtje niet uit, hoor ik nog. Kan arm al meer draaien, langzaam beter.

Karin & Nancy

we hebben weer genoten van jullie verhaal. we zijn er echt voor gaan zitten. Nancy weet nu precies waar jullie zitte, want ze moest Topo Zuid-Amerika leren het is dan ook grappig dat jullie paraguay er ook bij staat. leuk dat iker zo veel leert daar, maar wij hadden ook niet anders verwacht. Ronald veel succes met opknappen wij weten hoe dat er uit kan zien Robbert heeft ook zoiets gehad, hij viel bijna flauw onder de douche toen het verband van zijn wond eraf moest. duurde lang voordat dat genezen was. Dus wees slim en doe een sliding op kunstgras NOOIT meer!!!!!!! Sophia toen jij vast zat in de auto met noodweer konden wij daar hier ook wel wat van de riolering kon de hoeveelheid water ook even niet aan maar het zal niet zo ernstig geweest zijn als bij jullie. hier gaat alles verder goed en over 5 weken hebben we zomervakantie!

Groetjes en tot de volgende keer