Zeven maanden op avontuur in Paraguay

Een maand in Paraguay

Argentijnse douane

De Argentijnse grens overgaan als Nederlander met een auto uit Paraguay is nog niet zo eenvoudig. Zaterdagochtend en we hadden ons helemaal verheugd op een zaterdagochtend in Posadas (aan de overkant van de rivier). De brug naar Argentinië is heel indrukwekkend en de overkant doemt de skyline van Posadas al op. Maar, wat ons nog scheidt van een gezellige zaterdagochtend is de Argentijnse douane. Eerst een hele tijd in de rij, dan langs een hele chagrijnige mevrouw in een hokje die heel langzaam en zuchtend onze paspoorten inleest en stempelt. Daarna moeten de autocontroleurs nog aan de slag, op de vraag of de auto van ons is, antwoord Ronald braaf de waarheid. Nee, de auto is een huurauto en dan ontstaan de problemen, veel gepraat, alle papieren (huurcontract, papieren van de notaris, rijbewijzen) komen erbij en uiteindelijk mogen we Argentinië in op voorwaarde dat we de verzekeringspapieren laten zien....laten dat nou net de papieren zijn die we niet bij ons hebben....terug weer dus. Onder begeleiding weer in de rij, dit keer om het land uit te komen, weer een chagrijnig vrouw die onze paspoorten stempelt, Paraguay weer in (weer stempelen) en wij inmiddels ook chagrijnig. Bij verhuurbedrijf direct de verzekeringspapieren opgehaald en 's middags nog maar een keer proberen. Die middag opnieuw op de brug bij de grens (in de regen), weer stempelen en nu vragen de Argentijnen weer of de auto van ons is. Dit keer antwoord Ronald dat de auto van hem is en we kunnen gewoon doorrijden zonder iets te laten zien!

Bonnetjes en stempels

Van de week dacht ik even snel een fles bodylotion te kopen, maar snel is natuurlijk niet mogelijk. Ik pak de fles in de supermarkt van het schap en loop naar de kassa. Iemand roept mij na dat er nog een bon geschreven moet worden. Die bon moet ik bij de kassa laten zien en de fles verdwijnt weer. Bij de kassa de bon betaald, vervolgens bij de klantenservice de bon laten stempelen om daarna bij de receptie de fles op te halen . Wat een gedoe! Paraguay is echt een land van bonnen en stempels.

Huiswerk Iker

Iker is een week niet naar school geweest, omdat hij een beetje ziek was. Deze week is hij weer vol goede moed aan de slag. Hij heeft een heel werkboek gekregen en zijn schooluniform is nu ook compleet. Hij moet gelijk huiswerk maken, omdat hij niet aan het begin van het jaar begonnen is. Hij vind het heel leuk om te doen en gaat vol trots aan de slag. Hij doet zelfs extra dingen. Met Darius gaat het ook heel goed. Hij is echt geen baby meer en gaat steeds beter praten. Hij speelt hele dagen met auto's, met ‘coole auto's', zoals hij zelf zegt.

Banco Regional

Bij de bank wordt het echt druk de komende weken. Vanaf volgende week staan er 16 ontwikkelaars klaar om het systeem in te richten zoals wij hebben aangegeven. Het project is heel internationaal. De leverancier van het systeem komt uit Uruguay, een van de ontwikkelaars komt uit Argentinië, de project manager is een Amerikaan en dan ben ik er nog. De sfeer binnen het team is goed en we leveren veel werk op. Ronald heeft al een bijdrage geleverd aan een milieustudie op het gebied van soja en is nu gevraagd om een breder onderzoek te doen. Om daar een begin mee te kunnen maken, zijn we door don Nicolás (de voorzitter van de raad van bestuur) uitgenodigd om het gebied te verkennen. Spannend!

Gelukkig is er naast werk ook nog tijd voor andere dingen. Volgende week is er een feestdag en gaan we een lang weekend weg naar een eco-lodge in een stukje regenwoud in Paraguay en het eerste weekend van juli gaan we naar de Iguazú watervallen. We zullen in een heel lux hotel in het national park verblijven! We hebben hier heel veel zin in.

We hopen dat het met jullie ook allemaal goed gaat en we vinden het heel erg leuk om jullie reacties te lezen.

Groetjes,

Ronald, Sophia, Iker en Darius

Reacties

Reacties

Kees

Leuk om met foto's en verhalen een idee te krijgen van jullie leven daar. Helaas blijkt de bureaucratie nooit ver weg :-( maar de asado's zijn indrukwekkend :-)
Overig nieuws via de mail.
Groeten, Kees

Heleen

Hola familia...zo te zien, te lezen , gaat alles perfekt!Spannend naar Argentinie, ondanks de perikelen, en Iker die zo zijn best doet op school in uniform, echt leuk. Geniet van de watervallen en het luxr hotel..xxx Heleen.

Hajo

Hallo Sophia, Ronald, Iker & Darius,
Ik zit te wachten tot jullie verhaal ineens in het Spaans verschijnt... jullie veranderen helemaal in Paraguayanen! ;-) Tis goed om te lezen dat jullie zo je plek vinden daar. Ronald ook al weer aan het werk... natuurlijk! Hartstikke goed. En Iker aan het huiswerk!! Hahaha, ze weten van aanpakken die Paraguayanen!
Leer je Darius nog wel een beetje Nederlands ook? :-)
Veel liefs & groetjes,

Hajo

Fam. Cruysheer

Hahaha dat is grappig, wat een werk voor een flesje bodylotion. Ik dacht dat Nederland erg was..!
Maar het maakt het flesje nu wel extra speciaal elke keer dat je gebruikt??

Enne coole auto's, ik had van Darius ook niet verwacht dat hij met gewone autootjes zou spelen, daar is hij zelf veel te cool voor!!

Erwin

Altijd leuk om de verhalen te lezen. Heel begrijpelijk dat jullie na al die bureaucratie ook chagrijnig geworden waren en zo zie je maar dat een klein leugentje voor bestwil een hoop tijd kan schelen :) Lesje geleerd.

Ter info voor jullie. Hier in Nederland gaat bij ons ook alles goed. Eigenlijk heel gewoon allemaal als je het vergelijkt met jullie verhalen, maargoed, het weer is hier lekker en ik heb al de nodige beachvolleybaldagen (succesvol) achter de rug en al een aardig kleurtje. Met Natas en de kinderen gaat het goed. Natas tijdje flink teleurgesteld geweest omdat ze was teruggezet naar een lager team. Heel onverwacht. Na blijkbaar veel protesten, want er waren binnen de vereniging heel veel mensen naar andere teams gezet, hebben ze heroverwogen en mag Natas gezellig met haar oude team verder spelen komend jaar (Dames 2) en hoeft ze ook geen niveau lager te gaan spelen. Ik mag ook nog steeds als routinier in Heren 1 blijven ballen. Erg veel zin in, want afgelopen jaar gepromoveerd, dus klasse hoger spelen komend jaar. Maar nu dus eerst focus op beachvolleybal.

Groetjes,
Natasja, Erwin en kiddo's.

Nancy

hallootjes, wat een gedoe daar zeg met de papieren en alles. wel goed van Ronald dat hij de 2e keer zij dat de auto wel van jullie was teminste ff geen gedoe. ik mis de kids echt wel en jullie natuurlijk ook. ik hoop dat er niet veel meer gedoe komt voor jullie. nog heeeeel veeeel plezier daar en tot de volgende keer.

GR. Nancy

gemma vreeburg

Hallo daar in Paraguay,

Ik kreeg van Marli julliie berichtje over jullie verblijf daar.
ik had het erg druk met mijn vakantie naar Colombia en vandaar deze late reactie.
Ik vind het heel leuk om jullie reis te volgen.
Eigenlijk om heel eerlijk te zijn ben ik best jaloers. Ik was In Colombia en ik heb genoten
even wennen aan de manjana cultuur maar dan gaat het best.
Daar was ook veel stempel en controle werk, goed voor de werkgelegenheid zullen we maar denken.
Ook veel politie en leger .Ik hoop dat dat bij jullie niet zo is want het heet dan veilig maar het geeft mij geen veilig gevoel.
Ik hoop dat jullie mj op dfe hoogte willen houden . ik hou zelf van reizen en geniet van jullie verhaal.

Heel veel plezier daar. Groetjes Gemma.

Robin Schepers

Hallo,

Ronald ik kreeg het adres van je moeder en heb het net zitten te bekijken en lezen. Zeer indrukwekkend allemaal. Bovendien heb ik nu tenminste ook je vrouw eens gezien. Als je terug in Nederland bent, is het misschien wel leuk om eens een keer af te spreken.

gr
Robin
(ps ik heb dit adres ook aan Arjon gemaild)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!