Zeven maanden op avontuur in Paraguay

In Paraguay!

Daar zijn we dan! Veilig en wel aangekomen in Paraguay. Na een lange reis zitten we nu in Encarnacíon, in het zuidoosten van het land aan de rivier de Paraná,tevens de grensmet Argentinië. Het is nog wel onwerkelijk dat we hier nu zijn, maar gelijk ook vertrouwd. Nederland lijkt wel heel ver weg. We zijn hier bijna 2 weken, hebben nu internet en zullen af en toe wat berichtjes op deze reislog plaatsen. De eerste indrukken uit Paraguay.

De vlucht verliep wonderbaarlijk soepel. We hadden goede plekken en met de kinderen ook veel aandacht van de stewardessen. In Sao Paolo (Brazilië) begon het lange wachten en Iker heeft op de grond geslapen en Darius in de buggy, helemaal op. Ook wij konden tijdens de vlucht naar Asuncíon onze ogen nauwelijk open houden en moe en tevreden ploften we in onze bedjes in het hotel. De volgende dag werden we opgehaald door Toine (collega van de Rabobank), die hier voor 3 jaar zit. Onze bagage ging in een andere auto mee naar Encarnacíon. De rit duurde de hele dag en we hebben gestopt bij eentent om wat te drinken, bij een andere (door voetbalsupporters ingenomen) tent om wat te eten en bij een ballentent om, juist, ballen te kopen.

Wat opviel was dat Paraguay ontzettend groen is. En heet. Het landschap is behoorlijk afwisselend, met dan weer open vlaktes en dan weer tropisch bos en glooiende heuvels. De aarde kleurt rood. Langs de weg veel kraampjes en aftandse huisjes. Op de weg gevaarlijke motortjes (40 km/uur, zonder helm) en overstekende koeien. Het is al donker geworden als we in Encarnacíon aankomen, onze uitvalsbasis voor de komende 7 maanden.

De volgende dag ontmoeten we Conny, een Paraguayaans-Vlaamse collega van Sophia. Ze neemt ons mee naar Capitán Miranda, waar ze een huis heeft en haar ouders, broer en oma ook nog wonen. Na een Vlaams onderonsje weer terug en verkennen Encarnacíon. Het gridpatroon van straten is eenvoudig te onthouden. Omdat het lekker weer is, nemen Ronald, Iker en Darius een verfrissende duik in het zwembad bij het huis van Toine.

Sophia begint de dag erna met werken. Ronald blijft thuis met de jongens en doet boodschappen. Zo in de straten van Encarnacíon hebben de 3 jongens veel bekijks. Iker en Darius vinden de stoepen erg oke, allemaal losse tegels en zooi, kun je allemaal oppakken, weggooien, gaten graven. Maar dan daarna wel handen waseen. Oke, dan nog even dat geld: de guaranie. 5000 guaranies is dus 1 dollar. Dus een miljoen gepind! Met 200 dollar op zak ben je hier een rijk man, maar het geld is nog even aftasten. Zo doet een kilo brood 1000 guaranies (0,20 dollar) en een taxi 20.000 ( 4 dollar). 's Avonds ontmoeten we collaga's van de bank en hebben een gezellige asado (BBQ), met kilo's en kilo's vlees en dito bier in koelboxen met dito ijs.

De dagen erna verlopen vrij rustig. Sophia krijgt steeds meer grip op hoe het werk georganiseerd is (en dat is een hele kluif om te ontrafelen in Paraguay!) en Ronald doet zijn best om Iker en Darius in toom te houden, die de hele dag lekker spelen, zwemmen, kleuren, knippen, plakken, slapen, naar de winkel gaan en afgedraaid 's avonds hun bed induiken. Darius slaapt gewoon in een hoog bed. Op het werk hoort Sophia het nieuws van drama op Koninginnedag in Nederland, heftig.

Op 1 mei is er een feest van de vakbond van de bank (Dag van de Arbeid). Met de hele familie er heen en een asado voor 200 man.

Iker is niet weg te slaan bij het voetbalveld en het springkussen. Darius observeert alles en smikkelt lekker van het eten. Ronald en Sophia gaan helemaal op in de relaxte entourage en het voelt een beetje als vakantie. Ronald krijgt een plekje in het voetbalteam van de bank!

In het weekend bezoeken we de omgeving van Encarnacíon. Er zijn een aantal russische colonies, een drietal duitse colonies (o.a. Hohenau, geweldige naam hier!, doen ze ook aan Bierfesten) en we bezoeken de Jezuïetenmissies van Trinidad. Ongelooflijk dat hier in de 17e eeuw als mensen waren om dit gebied te ontwikkelen. Het complex is erg indrukwekkend en de temperatuur inmiddels zo aangenaam dat we ook nog relaxed rond kunnen lopen.

De afgelopen week zijn we bezig geweest met het regelen van ons eigen appartement (helemaal nieuw), een auto en de eerste stappen naar de aanschap van een rijbewijs. Een rijbewijs kun je hier kopen voor 15.000 guaranies. Maar dan moet je eerst bloed prikken, kopie van paspoort in tigvoud aanleveren, bij de juiste mannetjes, via de juiste mannetjes. Eigenlijk best oke, we weten de goede mannetjes te vinden. De eerste kennismaking is goed verlopen en allemaal nog gezond en relaxed. Als we in ons appartement zitten weer een nieuw verhaal.

Groetjes,

Ronald, Sophia, Iker en Darius

norbert hemel

ziet er allemaal goed uit.
Trouwens wel leuk zo'n brandweerwagen bij jullie woning, trekt wel veel publiek! haha....
Hier alles goed, mel af en toe misselijk. uitgerekende datum is inderdaad 19 december (2011!!)
Gr. ons

Heleen

Wat een verhaal al! Ik zie je daar Sophia, je voelt je thuis.Wist ik niet van het rijbewijs..ik kan geen miljoen pinnen hoor, hahaha.Je kinderen passen zich automatisch aan, en eerdaags een nieuwe ster aan het voetbalfirmament?Geniet, werk, geniet....xxxx Heleen.(Wim ingeloot voor de 4 daagse van Nijmeegen, 50 kmt, goed voor en van hem he?

Linda

Heui!
Wow, ziet er goed uit hoor! Fijn dat jullie zo snel jullie draai gevonden hebben! En super wat betreft het voetbalteam, dan leer je vast snel mensen kennen!!

Oké, ik ga verder met Dynamisch Peilbeheer. Oeps, foute opmerking natuurlijk! Hihi.

Doei!
Linda

Nelleke

Wow dat ziet er goed uit zeg. Mooie omgeving, lekker weertje, relaxed!
Nu wordt het voor Iker wel moeilijk om te kiezen welk voetbalteam hij het beste vindt. Die van papa òf een team uit Nederland òf een team uit de wereld.
Werk ze, ontdek ze!
Groetjes van ons én Irina die vaak bij ons langs komt in de tuin even naar Lara kijken ;-).

angela

he hoi ,
nou erg leuk om zo es te lezen hoe het daro gaat.
heb 5 mei met verjaardag van ma met gre en johan gepraat,die zeiden al dat jullie vanaf deze week weer internet hadden.
nou super dat het allemaal zo goed gaat..
leuk hoor dat je toch een beetje kan voetballen daar ronald.
ik wens jullie veel plezier en tot kiekes...eh onee eerst tot mails.groetjesss uit klveen

Hans

Asadootje...goed hoor daar kunnen de Melsjes nog wel wat van leren.
Jullie zijn daar helemaal de koning (?).

bob&joke

Erg leuk om jullie reisverhaal te lezen. Encarnacion ziet er zo op de foto mooi uit. We kijken uit naar jullie volgende verhaal/bevenissen. Veel plezier, geniet, zuig alle indrukken goed in jullie op en laat ons op afstand mee genieten. Groet........van de kivietweide Houten

Hajo

Hey Sophia, Ronald, Iker en Darius,
Wat mooi om te zien hoe jullie daar al rondlopen of je er gewoon thuis hoort. Het ziet er zo relaxed en saamhorig uit... om jaloers van te worden. :-)
Nou ja die hitte moet ik niet aan denken, maar volgens mij wordt het daar nu snel aangenaam warm ipv bloedheet (ik heb het weer van Encarnacion op m'n bureaublad staan dus ik weet precies hoe 't zit). Hoe dan ook, heel veel plezier. En niet helemaal wennen want ik wil julie over een paar maanden wel weer terug! Liefs & groetjes, Hajo

Almar, Herma, Timo en Floris

Hoi Ronald, Sophia, Iker en Darius,
We vinden het erg leuk om mee te "reizen". Fijn dat het allemaal zo goed gaat en mooie foto's! Ziet er inderdaad vakantie-achtig uit :).
Heel veel plezier en succes! Groetjes van ons uit Houten!

Martin en Wendy

Hoi hoi!!
Wat een verhaal en belevenissen hebben jullie daar zeg!! Wel leuk dat het tot noch toe goed bevalt daar!
Wel leuk om het allemaal te lezen over jullie viertjes!!
we missen darius wel nu al op de groep hoor!! en we hebben nog ff te gaan!snik, snik!!!
nou geniet lekker daar en op naar de volgende belevenissen!!
veel liefs,
Martin en Wendy (vissenkom)

ria akkerman

Hallo Iker,

Wat een leuk verhaal hebben jullie al geschreven en ik vind de foto's ook heel mooi. Vooral die van school natuurlijk. Mis je ons al een beetje? Wij jou wel. Je moet de hartelijke groeten hebben van alle kinderen en juf Carla en vooral van Yannick. We moeten gauw afspreken wanneer we gaan skypen, want iedereen is zo benieuwd. Wat heb je veel ballen gekregen! En een zwemmbad in de tuin, geweldig.
Wij hebben na de vakantie hard gewerkt aan de moederdagcadeautjes en ze zijn heel mooi geworden.
Ook hebben we allemaal een t-shirt van de school geklregen omdat de school jarig is. Weet je nog hoe oud de school is geworden? Jouw t-shirt ligt in je laatje , die bewaren we voor jou.
Tot gauw en veel plezier in de zon, juf Ria

Hannelore, Anton, Roelof en Jr.

Ha stelletje miljonairs!
goed te lezen van de ervaringen. Dat moet ook wat zijn als je als 17e eeuwer na een lange tijd van je schip af komt en in de wildernis wat wil opbouwen!
We hebben gister een webcam gekocht om met jullie te kunnen skypen, horen wel wanneer het schikt. Heel veel succes met alle werkzaamheden, voetballen en zwemmen! En pas op voor al die vele kilo's bbq-vlees - dat kan toch niet gezond zijn..!
Doei!!

Vic

Hoi Sophia, smaakt de mate daar net zoals hier bij de Rabo? Vast wel!!! Leuk om te lezen dat alles soepeltjes verloopt.

Veel plezier nog,
Vic